Kas ietekmē e-pastu piegādi?

Man kā e-pastu piegādes menedžerim bieži vien tiek uzdoti jautājumi par e-pastu piegādi un piegādes kļūdām, tāpēc šajā rakstā esmu apkopojis informāciju, kas ietekmē e-pastu piegādi un kā to uzlabot.

Spam filtri

Spam jeb surogātpasta filtri tiek uzstādīti uz e-pastu serveriem gan uzņēmuma, gan interneta un e-pasta pakalpojumu sniedzējiem (turpmāk tekstā – ISP jeb Internet service providers), tostarp Gmail, Inbox, Mail.ru, Hotmail, Yahoo, AOL, FastMail, lai aizsargātos pret nevēlamu e-pastu saņemšanu. To, vai e-pasts nokļūs inbox vai spam mapē, nosaka vairāki faktori:

  • lielas bildes e-pasta saturā
  • liela izmēra pielikumi
  • nepareizas saites
  • garš nosaukums temata laukā
  • spam vārdi e-pasta temata laukā
  • spam vārdi e-pasta saturā
  • formu un skriptu iekļaušana saturā
  • sūtītāja slikta reputācija
  • e-pasti no šī sūtītāja ilgi nav tikuši atvērti

Lasi vairāk par spam filtiem.

Pretspama likumi

Spam likumi katrā valstī ir dažādi, taču lielākoties visi e-pasta servisa sniedzēji (turpmāk tekstā – ESP jeb email service providers) vadās pēc CanSpam likuma un katrs pēc saviem iekšējās lietošanas noteikumiem. Reģistrējoties Mailigen sistēmā, ikviens lietotājs apstiprina, ka ir iepazinies un piekritis Mailigen iekšējās lietošanas noteikumiem un pretspama noteikumiem.

Izsūtot mārketinga jaunumu vēstules lielam apjomam e-pastu (bulk email), adresātiem ir jāzina, ka viņi ir piekrituši saņemt vēstules (opt-in). Izsūtītajā e-pasta vēstulē obligāti jābūt minētam kampaņas sūtītāja vārdam, uzņēmuma nosaukumam, uzņēmuma fiziskajai adresei, kā arī atrakstīšanās saitei.

Atcerieties, ka e-pasta mārketingā pats svarīgākais ir atļauja. Lai jūsu e-pasti tiktu piegādāti adresātiem, pirmais solis ir saņemt atļauju no katras e-pasta adreses īpašnieka, lai vēlāk kāda neapmierināta saņēmēja dēļ neciestu viss jūsu uzņēmuma zīmols.

Spam slazdi

Spam sladzi (spam trap) ir e-pasta adreses, kas ir izveidotas nevis komunikācijai, bet lai konstatētu aizdomīgus lietotājus. Ir divu veidu spama slazdi.

1. Spam trap e-pasti, ko izveidojušas pretspama organizācijas

Lai pieķertu spamerus, pretspama (anti-spam) organizācijas izveido e-pasta adreses, kas ir atrodamas interneta vidē, piemēram, dažādās mājaslapās, forumos, blogos. Pretspama organizācijas spama slazdu adreses ievieto HTML kodā, lai parastam lietotājam mājaslapā tās nebūtu saskatāms. Šādu slazdu izveidošana nepieciešama, lai atrastu lietotājus, kas e-pasta adrese ievākuši, izmantojot skrēperus (scrapers) vai robotprogrammatūras (bots). Ja pretspama organizācija konstatēs, ka vēstule ir izsūtīta spam trap e-pasta adresei, tad automātiski var tikt bloķēta sūtītāja IP adrese, sūtītāja domēns, sūtītāja e-pasts, sūtītāja e-pasta domēns.

Ja Mailigen komanda konstatēs, ka kāds no Mailigen sistēmas lietotājiem ir izsūtījis e-pasta kampaņu pretspama organizāciju izveidotajiem spam trap e-pastiem, tad šī Mailigen sistēmas lietotāja konts tiks bloķēts un atsevišķos gadījumos, ja Mailigen sistēmai būs radušies zaudējumi, tiks pieprasīta kompensācija no attiecīgā lietotāja.

2. Spam slazdi, ko izveidojuši ISP

Daži no ISP, tostarp Hotmail, ir ieviesuši sistēmu, lai vecās e-pasta adrese, kas nav lietotas ilgu laiku, pārvērstos par spam trap jeb spama slazdiem. Piemēram, ja e-pasta adrese nav lietota 6 mēnešus, tad, nosūtot kampaņu uz šo e-pastu, tiks saņemta atbilde, ka e-pasts ir neeksistējošs (Hard Bounce). Savukārt, ja šim e-pastam tiks nosūtīta kampaņa pēc 1 gada, tad tiks saņemta atbilde, ka e-pasts ir eksistējošs, jo ISP sistēma šo e-pastu automātiski būs pārveidojusi par eksistējošu spam trap e-pastu.

Ja, izsūtot e-pasta kampaņu, tiek konstatēts, ka tajā ir ļoti daudz spam trap e-pastu, tad ISP var nobloķēt sūtītāja IP adresi, sūtītāja domēnu, sūtītāja e-pastu, sūtītāja e-pasta domēnu, kā arī sabojāt sūtītāja reputāciju.

Sakaņā ar Mailigen pretspama politiku, e-pasta kampaņās nedrīkst izmantot sarakstus, kas ir vecāki par 6 mēnešiem, vēlreiz neapstiprinot saņēmēju dalību sarakstā, jo e-pasta adreses īpašnieks 6 mēnešu laikā var aizmirst, ka ir devis piekrišānu saņemt konkrētā uzņēmuma jaunumu vēstules, un e-pasta adreses, kas nav lietotas ilgu laiku, pārvēršas par neaktīvām. Tātad, ja jūsu sarakstā ir e-pasta adreses, kas vecākas par 6 mēnešiem, ļoti iespējams, tās negatīvi ietekmēs jūsu e-pastu piegādi.

Savlaicīga e-pastu piegāde

Pastāv vairāki iemesli, kāpēc e-pastu piegāde kavējas.

  1. Izsūtītais e-pasts ir nonācis saņēmēja servera pelēkajā sarakstā (Greylisting). Tas parasti notiek, ja kampaņa e-pasta lietotājam ir izsūtīta pirmo reizi vai, piemēram, ar 3 mēnešu partraukumu. E-pasta vēstulei esot pelēkajā sarakstā, saņēmēja servera spam filtri pārbauda sūtītāja IP adresi, sūtītāja domēnu un sūtītāja e-pastu. Ja e-pasts netiks pieņemts, tad tas tiks atgriezts (Soft Bounce). Lasi vairāk, kā atgrieztie e-pasti var ietekmēt e-pastu piegādi kopumā.
  2. ISP ir uzlicis ierobežojumu, cik daudz ziņojumu serverim ir atļauts pieņemt no viena sūtītāja IP adreses vienas stundas vai dienas laikā.
  3. E-pasts ir bloķēts, jo izsūtīts no IP adreses vai sūtītāja domēna, kam ir slikta reputācija. Ja e-pasta saturā ir ievietota saite uz interneta resursu ar sliktu reputāciju, piemēram, mājaslapas saite ir melnajā sarakstā, tad tiks ietekmēta e-pasta vēstules piegāde adresāta inbox mapē. Ir vairāki interneta servisi, kur var pārbaudīt, vai jūsu e-pasta domēns ir melnajā sarakstā. Viens no tiem – http://www.spam10.com/.

Sūtītāja IP adrešu reputācija

Sūtītāja IP adrešu reputāciju ietekmē vairāki faktori:

  • vai e-pasta kampaņa ir izsūtīta spama slazdiem (spam trap)
  • vai kampaņa izsūtīta lielam apjomam e-pastu ar spamīgu saturu
  • vai ir daudz klientu sūdzību par spamu (abuse)
  • vai e-pasta kampaņa is izsūtīta lielam daudzumam neeksistējošu e-pastu (Hard Bounce).

Ir vairāki interneta servisi, kur var pārbaudīt sūtītāja reputāciju. Viens no populārākajiem ir SenderScore https://www.senderscore.org/.

Ja sūtītājam ir slikta reputācija, tad viņa izsūtītajām e-pasta kampaņām samazinās piegādes procents. E-pasts var tikt bloķēts, atgriezts vai iekrist spam mapē. Ja mēs par jūsu kontu neesam saņēmuši sliktas ziņas, kas varētu ietekmēt IP adrešu reputāciju, neuztraucieties, jūsu kampaņas tiek izsūtītas no IP adresēm ar ļoti labu reputāciju.

Mailigen piedāvā IP adreses ar izcilu reputāciju (dedicated IP), kas ir maksas pakalpojums. Iegādājoties šo pakalpojumu, jūsu Mailigen kontam tiks piešķirtas IP adreses, no kurām kampaņas varēsiet izsūtīt tikai jūs. Tādējādi jūs pats varēsiet rūpēties par šo IP adrešu reputāciju vai uzticēt to Mailigen e-pastu piegādes speciālistiem. Ja jums interesē šis pakalpojums, lūdzu, sazinieties ar Mailigen atbalsta komandu.

Klientu sūdzības

Ja e-pasta adreses īpašnieks jūsu izsūtīto kampaņu atzīmēs kā spamu, šis lietotājs no jūsu saraksta tiks izņemts un izsūtītās kampaņas statistikas sadaļā tiks uzskaitīts pie abuse jeb klientu sūdzībībām. Ja tomēr izvēlēsieties ignorēt šo atrakstīšanās pieprasījumu un turpināsiet sūtīt e-pastus, tad turpmāk jūsu izsūtītās kampaņas šim lietotājam kritīs spam mapē vai tiks bloķētas (Blocked Bounce). Ja, izsūtot kampaņu, būs pārāk liels sūdzību skaits, tas ietekmēs sūtītāja reputāciju, rezultātā e-pasti var iekrist spam mapē arī tiem lietotājiem, kas no jums būs vēlējušies saņemt e-pasta kampaņu.

Liela abuse sūdzību skaita dēļ var samazināties e-pastu piegādes skaits stundā, kā rezultātā e-pasti sastāsies rinda vai sliktākajā gadījumā var tikt bloķēts sūtītājs, un tad neviens no jūsu sūtītajiem e-pastiem netiks piegādāts.

Piemēram, Microsoft izmanto SmartScreen filtru. Ja daudzi e-pasta saņēmēji atzīmēs jūsu ziņojumu kā spam, tad jūsu ziņojumi spam mapē var krist tik ilgi, kamēr daļa no saņēmējiem jūsu e-pastu neatzīmēs kā „this is no spam”.

Ja jūs saņemat vairāk nekā 0.1% sūdzību jeb 1 sūdzību no 1000 e-pastu saņēmējiem, tad jums ir jāpievērš uzmanība savai e-pasta mārketinga praksei, jāuzlabo e-pasta saturs, jāatgādina cilvēkiem, kā viņu e-pasts ir nokļuvis jūsu sarakstā vai kapēc viņiem vajadzētu turpināt lasīt jūsu e-pastus.

Abuse veidojas vairāku iemeslu dēļ.

  1. Kampaņa tika izsūtīta vecām e-pasta adresēm, un e-pasta lietotāji ir aizmirsuši, kad un kur parakstījās, lai saņemtu jūsu jaunumu vēstules.
  2. Kampaņa tika izsūtīta single-opt-in e-pastiem. Tas nozīmē, ka parakstīšanās formā tika ievadīts e-pasts, kuram pēc tam netika izsūtīta apstiprinājuma saite. Ja jūsu mājaslapas parakstīšanās anketa ir single-opt-in, iesakām to pārveidot par double-opt-in, lai izvairītos no situācijām, kad kāds ļaunprātīgos nolūkos jūsu parakstīšanās anketā ievada nepareizas e-pasta adreses.
  3. E-pasta lietotājs parakstījās saņemt e-pasta jaunumu vēstules 1 reizi nedēļā, bet jūs viņam tās sūtāt katru dienu.
  4. E-pasta vēstules saņēmējam jūsu izsūtītā kampaņa likās spamīga.
  5. E-pasta vēstules saņēmējam jūsu izsūtītā kampaņa neieinteresēja vai arī, parakstoties uz jūsu jaunumiem, lietotājs bija gaidījis saņemt ko citu.

Izsūtītajā e-pasta kampaņā vienmēr ir jābūt atrakstīšanās saitei, taču ne visi e-pasta lietotāji izmanto šo atrakstīšanas veidu. Tā vietā e-pastu viņi atzīmē kā spamu, jo atzīmēt e-pastu par spamu ir ērtāk, vieglāk un ātrāk nekā meklēt atrakstīšanās saiti un tajā ievadīt savu e-pastu. Turklāt arī pretspama speciālisti neiesaka klikšķināt ne uz vienu no saitēm, kas ir redzama vēstulē, jo, uzspiežot uz saites, e-pasta sūtītājs var saņemt atbildi, ka attiecīgais e-pasts ir aktīvs.

Lai samazinātu abuse skaitu, Mailigen iesaka:

  • uzlabot kampaņas saturu un dizaina, lai klientus jūsu kampaņa ieinteresētu
  • kampaņas saturā ievietot atrakstīšanās saiti gan e-pasta augšpusē, gan lejasdaļā
  • kampaņas saturā ievietot atgādinājuma saiti (permission reminder), lai klients varētu apskatīties kā, kur un kad parakstījās, lai saņemtu jūsu jaunumu vēstules.

Ja jūs vēlaties uzzināt vairāk par e-pastu piegādes jautājumiem, noteikumiem vai arī uzzināt, kā uzlabot jūsu rezultātus, sazinieties ar Mailigen speciālistiem, un mēs labprāt jums palīdzēsim!

Kas ietekmē e-pastu piegādi?
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone

© 2010-2019 Mailigen. Visas tiesības aizsargātas.